Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego (UMWM) poinformował o włączeniu mieszkańców do walki ze smogiem.
Za pomocą elektronicznego formularza Ekointerwencji, dostępnego na stronie https://powietrze.malopolska.pl/ekointerwencja mieszkańcy mogą zgłaszać przypadki spalania odpadów, eksploatacji kotłów i kominków niespełniających wymagań uchwały antysmogowej oraz sprzedaży węgla złej jakości.
Jak podaje UMWM, formularz ma usprawnić przepływ informacji między mieszkańcami a podmiotami kompetentnymi w zakresie prowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska.
Uruchomione narzędzie ma zapewnić, że każde zgłoszenie, które zostanie przesłane za pomocą Ekointerwencji zostanie automatycznie przekierowywane do właściwego organu, który zajmie się jego weryfikacją.
Formularz ma pozwolić mieszkańcom na zgłaszanie w jednym miejscu wszelkich przypadków łamania przepisów mających zapewnić ochronę środowiska, niezależnie od miejsca ich pobytu. By zgłosić naruszenie przepisów nie trzeba będzie szukać aktualnych danych kontaktowych do konkretnego organu. Urząd marszałkowski wskazuje, że zgłoszeń można dokonywać anonimowo.
– Poprawa stanu środowiska, a w szczególności jakości powietrza jest jednym z naszych priorytetów. Udostępniamy mieszkańcom Małopolski formularz Ekointerwencji, ponieważ chcemy, by włączyli się do walki ze smogiem. Wierzymy, że dzięki temu rozwiązaniu informowanie o zagrożeniach dla środowiska będzie dużo łatwiejsze. Uruchomienie formularza ułatwi także pracę organów kontrolnych, których działania będą bardziej skuteczne – powiedział Tomasz Urynowicz, wicemarszałek województwa.
Jak informuje UMWM, uruchomienie formularza Ekointerwencji jest elementem projektu EkoMałopolska. Projekt ma mobilizować mieszkańców i samorządy regionu do aktywniejszej walki o czystsze powietrze.
Na podstawie www.malopolska.pl
fot. P. Strzyżyński